Opas Ala-Keiteleen musiikkiopistoon


SIIS MIKÄ OPAS? Tämän pienen oppaan tarkoitus on antaa käytännönläheistä tietoa Ala-Keiteleen musiikkiopistosta - mitä musiikin harrastaminen on ja mitä musiikkiopiston oppilaana oleminen pitää sisällään. Keskeisessä asemassa on musiikkiopiston arki ja oppilaan opiskelu.

MUSKARILAISESTA MUSIIKKIPEDAGOGIKSI? Järjestettyä ja säännöllistä musiikinopetusta on nykyisin tarjolla monen organisaation toimesta (kts. www.musiikinopetus.fi). Suomessa tavoitteellisesta musiikinopetuksesta sekä alan ammatillisesta koulutusta vastaavat pääosin valtion, kuntien ja yksityisten tahojen ylläpitämät musiikkioppilaitokset.

Oma musiikkiopistomme on Äänekosken kaupungin omistama kunnallinen oppilaitos, joka saa opetukseensa valtion tukea. Suomen ainutlaatuinen musiikkioppilaitosjärjestelmä muodostaa kokonaisuuden, jossa opetusta on tarjolla musiikkileikkikoulusta korkeakouluopintoihin asti. Oma musiikkiopistomme antaa opetusta musiikkileikkikoulusta musiikkiopistotasolle saakka. Musiikkiopistotason suoritusten jälkeen oppilaillamme on valmiudet hakeutua musiikin ammattiopintoihin ammattikorkeakouluun tai Sibelius-Akatemiaan.

HÄH, MUUTAKIN KUIN SOITTOTUNTEJA? Monesti ajatellaan, että opiskelu musiikkiopistossa on pääasiassa soittotunneilla käyntiä. On se toki sitäkin, mutta harrastus pitää sisällään myös muita musiikin osa-alueita. Soittotuntien lisäksi olennainen osa opintoja on säännöllinen kotiharjoittelu, jota ilman on mahdotonta edetä opinnoissa tavoitteellisesti. Kun oppilas on riittävän vanha (10-12 -vuotias) tulee opintoihin mukaan musiikin perusteiden tunnit - alussa yksi tunti viikossa kahden vuoden ajan ja seuraavien kahden vuoden ajan 1,5 tuntia viikossa.

Isot orkesterimme kokoontuvat noin kaksi kertaa vuodessa periodeittain ja nuorimpien soittajien kokoonpanot viikoittain periodeissa. Kokoontumisten päätteeksi on aina konsertit. Bändit ja erilaiset yhteismusisointikokoonpanot toimivat viikoittain. Myös esiintymiset yksin ja yhdessä muiden soittajien kanssa ovat osa opetusta. Käytännössä kaikki edellä mainittu tarkoittaa sitä, että soittaminen/laulaminen musiikkiopistossa vaatii oppilaalta aikaa ja sitoutumista opintoihin. Muuten ei tasolta tasolle etenevä, tavoitteellinen opiskelu ole mahdollista. Opetuksemme raamit on annettu taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetuksen perusteissa, jotka Opetusministeriö on laatinut.

VARHAISIÄN-, PERUSTASON- JA MUSIIKKIOPISTOTASON OPETUS Opinnot musiikkiopistossa jakaantuvat varhaisiän musiikkikasvatukseen (musiikkileikkikoulu, erilaiset reppuryhmät, alkuopetus, soitinvalmennus), musiikin perustasolle ja musiikkiopistotasolle. Lisäksi meillä on tavoitteellinen aikuisopetus perus- ja opistotasolla sekä avoin opetus (ei valintakokeita eikä kunta- tai ikärajoja). Musiikkileikkikouluun ja reppuryhmiin otamme oppilaat ilmoittautumisjärjestyksessä. Oppilaat alkuopetukseen, soitinvalmennukseen, musiikinperustasolle ja aikuisopetukseen valitaan "Soitinpolku" hakumenetelmän kautta. Musiikkiopistotasolle opiskelija voi siirtyä suoraan suoritettuaan perustason opinnot kiitettävästi tai erinomaisesti.

Yleisimmin oppilas aloittaa soitto-opintonsa musiikin perustasolta 7-12 -vuotiaana, joskus myös vanhempanakin (esim. laulussa). Jokainen oppilas etenee opinnoissaan omaa tahtiaan. Musiikin perustasolla opiskeluaika on pääsääntöisesti 8 vuotta. Tänä aikana oppilas suorittaa omasta instrumentistaan kolme soittotutkintoa, perustasot 1, 2 ja 3. Instrumenttiopintojen ohessa opiskeltavissa musiikin perusteissa (aloitetaan noin 10-12 -vuotiaana) on myös kolme tasoa sekä yleinen musiikkitieto. Tutkinnoissa noudatamme Suomen musiikkioppilaitosliiton (SML) tasosuoritusvaatimuksia (www.musicedu.fi).

Kun oppilas on suorittanut kaikki perustason opinnot hän saa perustason päättötodistuksen. Musiikkiopistotasolle oppilas voi hakeutua sen jälkeen, kun hän on suorittanut perustason opinnot ja soittomotivaatiota on edelleen riittävästi. Mikäli tavoitteena on musiikin ammattiopinnot, on musiikkiopistotaso luonnollinen valinta. Musiikkiopistotasolla oppilaan opinto-oikeus on pääsääntöisesti 4 vuotta. Tänä aikana hän suorittaa niin pääinstrumentistaan kuin säveltapailusta, musiikinteoriasta ja harmoniaopista I-tutkinnot (niin sanotut ”tolppa ykköset”). Tällä tasolla opintojen sujuva eteneminen edellyttää aktiivisuutta ja täsmällisyyttä oppitunneilla sekä kotiharjoittelussa.

Musiikkiopistotason päättötodistuksella ja ylioppilastutkinnolla oppilaalla on mahdollisuus hakeutua musiikin ammattiopintoihin (ammattikorkeakouluun tai Sibelius-akatemiaan). Musiikkiopiston päättötodistus on samalla todistus taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän suorittamisesta. Em. todistus voi olla oppilaan oman tulevaisuuden kannalta merkittävä, sillä siitä on hyötyä mm. kasvatustieteiden sekä musiikkiterapian opiskelussa. Jokaisen lukuvuoden alussa oppilas ja opettaja tekevät yhdessä opintosuunnitelman tulevalle lukuvuodelle. Se laaditaan siten, että opinnot etenevät instrumentti-taidoissa, yhteismusisoinnissa ja musiikin perusteiden opinnoissa laajan oppimäärän tavoitteiden mukaisesti. Aikuisten tavoitteellinen opetus etenee perus- ja opistotason opetussuunnitelmien mukaisesti. Vain opiskeluaika perustasolla on lyhyempi eli viisi vuotta.

KEVYTTÄ VAI KLASSISTA, VAI KEVYTTÄ KLASSISTA? Musiikkiopistossamme on mahdollisuus opiskella sekä klassista- että pop/jazzmusiikkia. Kevyenmusiikin puolella olemme keskittyneet perusbändisoittimiin (sähkökitara, sähköbasso, rummut ja koskettimet). Kevyen musiikin osuus klassiseen musiikkiin verrattuna vaihtelee eri oppilaitoksissa. Me Ala-Keiteleen musiikkiopistossa haluamme antaa oppilaillemme mahdollisimman monipuolisen ja nimenomaan ennakkoluulottoman katsauksen musiikkiin. Tällöin oppilaillamme on paremmat mahdollisuudet lähteä rakentamaan tulevaisuuttaan vaikkapa musiikin ammattilaisena.

OIKEUKSIA, VELVOLLISUUKSIA… Oppilaan kannalta merkittävin oikeus on saada ammattitaitoista ja mielekästä opetusta. Velvollisuuksista tärkein on opetuksen vastaanottaminen, joten oppitunneilla tulee käydä säännöllisesti. Ilmoittamisvelvollisuus tunnin peruuttamistapauksessa koskee niin opettajaa kuin oppilastakin. Molemminpuolisesti voi kuitenkin käydä niin, että esimerkiksi äkillisissä sairastapauksissa sanaa peruuttamisesta ei joskus saada perille edes oppilaitoksen toimiston kautta. Jos oppilas peruuttaa soittotuntinsa tilapäisestä syystä tai jättää saapumatta sovitulle oppitunnille, niin soittotuntia ei pidetä muuna ajankohtana takaisin. Oppilaan tulee osallistua hänelle järjestettyyn opetukseen, orkesteritoimintaan ja esiintymisiin sekä valmistautua riittävän hyvin oppituntia varten.

SOITTOTUNTI? LAULUTUNTI? SÄVELLYSTUNTI? KONSERTTITUNTI? Lukuvuosi jakaantuu syys- ja kevätlukukauteen. Lukuvuoteen sisältyy 35 opetusviikkoa (17 syyslukukaudella ja 18 kevätlukukaudella). Varhaisiänmusiikkikasvatuksessa lukuvuosi on 32 opetusviikkoa (15 syksyllä ja 17 keväällä). Loma-ajat suunnittelemme Ääneseudun koulujen mukaan. Ala-Keiteleen musiikkiopiston opetusjärjestelyissä on ollut käytössä jo vuosia hyväksi havaittu ns. ”30+ 5 -systeemi”, joka mahdollistaa monipuolisen musiikillisen tarjonnan oppilaalle. Se antaa mahdollisuuden pitää soittotunteja opettajan oppilaan parhaaksi näkemällä tavalla.

Lukuvuoden 35:stä soittotunnista voi siis viisi tuntia käyttää esimerkiksi konserttikäynteihin, vierailuihin musiikkitapahtumissa, soitinryhmätunteihin jne.. Mahdollisuuksia on monia. Systeemin tarkoituksena on antaa oppilaalle monipuolinen kuva musiikista ja sen harrastamisesta. Vanhanaikainen näkemys siitä, että soittotunti tapahtuu vain ja ainoastaan ”neljän seinän sisällä” on kumottu innovatiivisessa musiikkiopistossamme jo aikoja sitten.

KOTIHARJOITTELU Koska kotiharjoittelu on olennainen osa opintoja, on sille luotava mahdollisimman suotuisat olosuhteet. Tämä tarkoittaa sitä, että oppilaalla on oma rauhoitettu soittopaikka, jossa on paikallaan tarvittava välineistö. Esimerkiksi sellonsoittajalla tämä voi tarkoittaa seuraavaa: selloalusta tai muu vastaava suojaus sellopiikille, ettei kotilattiaan tule vaurioita. Oikean korkuinen soittotuoli ja nuottiteline valmiiksi koottuna. Oma paikka nuoteille (hartsille, metronomille ja viritysmittarille). Sello avattuna esim. seinällä roikkumassa ja jousi vieressä olevassa naulassa. Soittimille on saatavissa myös koottavia telineitä, mutta ne ovat suhteettoman arvokkaita – mielikuvituksella pääsee paremmin paikkakohtaisiin ratkaisuihin. Kaikki edellä mainittu helpottaa lapsen/nuoren kotiharjoittelua. On myös tärkeää suunnitella kotiharjoittelun ajankohdat etukäteen omaan lukujärjestykseen sopivaksi.

TAHTOO SOITTAA MYÖS RUMPUJA, EIKU KITARAA! Yleensä yhden instrumentin opinnoissa on jo tarpeeksi työtä nuorelle. Joskus kuitenkin joillekin oppilaille tulee ylitsepääsemätön halu soittaa toista soitinta (esimerkiksi piano-opiskelija haluaa oppia rumpujen tai sähkökitaran soittoa). Tällaisessa tapauksessa mahdollisuutena on toivoa sivuainetta. Edellytyksenä kuitenkin on, että oppilas on suorittanut omassa instrumentissaan sekä musiikin perusteissa vähintäänkin perustaso 2:n ja että opinnot ovat sujuneet kiitettävästi. Sivuaine myönnetään lukukaudeksi kerrallaan ja opiskeluoikeuksia myönnettäessä etusijalla ovat musiikkiopistotason oppilaat. Päätöksen sivuaineen myöntämisestä tekee tapauskohtaisesti musiikkiopiston rehtori.

ISI, MÄ LOPETAN LÄTKÄN - NIIN JA SOITTOTUNNIT MYÖS… Joskus käy niin, että harrastus ei olekaan se ns. ”oma juttu”. Ennen varsinaista lopettamispäätöstä kannattaa kuitenkin käydä keskustelua niin kodin kuin soitonopettajankin kanssa siitä, mitkä syyt ovat johtaneet lopettamispäätökseen – voihan olla myös niinkin, että soitinvalinta ei ole osunut kohdalleen.

Lopullinen ilmoitus opintojen lopettamisesta tehdään aina musiikkiopiston toimistoon. Lyhyin mahdollinen opiskeluaika on yksi lukukausi. Jos oppilas on jättänyt keväällä jatkamisilmoituksen, mutta ei haluakaan jatkaa opintojaan seuraavana syksynä, hänen tulee ilmoittaa opintojen lopettamisesta ennen syyslukukauden alkua. Jos vastaavasti oppilas lopettaa opintonsa kevätlukukauden alusta, hänen tulee ilmoittaa opintojen lopettamisesta ennen kevätlukukauden alkamista. Mikäli oppilas lopettaa opintonsa kesken lukukauden, häneltä peritään koko lukukausimaksu riippumatta siitä, kuinka monelle oppitunnille hän on osallistunut kyseisen lukukauden aikana. Voimassaolevat lukukausimaksut voi tarkistaa musiikkiopiston toimistosta tai musiikkiopiston nettisivuilta. Opintojen tilapäisistä keskeytyksistä (esim. vaihto-oppilasvuosi, armeija, muutto tilapäisesti pois paikkakunnalta) asioidaan aina rehtorin kanssa, joka tekee ko. ratkaisut tapauskohtaisesti.

ELÄKÖÖN YHTEISTYÖ JA YHTEYDENPITO! Haluamme tehdä yhteistyötä oppilaan sekä hänen huoltajiensa kanssa, jotta opiskelu musiikkiopistossamme olisi mahdollisimman motivoivaa. Opintojen edetessä oppilaalla saattaa olla useitakin opettajia, sillä pääainetta, mahdollista solistista sivuainetta, teoria-aineita ja yhteismusisointia opettaa kunkin alan asiantuntija. Musiikkiopisto lähettää oppilailleen lukuvuoden aikana oppilaskirjeitä. Elokuussa informoidaan lukuvuoden aloittamiseen liittyvät oleelliset tiedot ja keväällä opintojen jatkamisilmoituslomake. Lukujärjestysmuutoksista ym. kiireellisistä asioista pyrimme ilmoittamaan tekstiviestillä tai sähköpostitse joko oppilaalle tai huoltajalle.

Kaikkea musiikkiopistossamme tapahtuvaa voi seurata reaaliaikaisesti kotisivujemme kautta www.akmo.fi.

Kiitos mielenkiinnostasi!

Voit siirtyä takaisin Haku musiikkiopistoon sivulle tästä