Opintojen eteneminen - oma musiikillinen polkusi


Miten opinnot käytännössä etenevät?
Millaista on tavoitteellinen musiikinopiskelu AKMO:ssa, ja mitä se voi pitää sisällään? Millaisen todistuksen opinnoista saa ja mitä siitä on hyötyä?

Seuraavassa esimerkki kahden kuvitteellisen oppilaan, "Simo Soittajan" ja "Salla Soittajan" erilaisista opintopoluista AKMO:ssa:


"Yhdeksänvuotias Simo saapuu koulusta ja kertoo vanhemmilleen haluavansa aloittaa jonkin soittimen soiton, nähtyään musiikkiopiston bändin soittamassa koulukonsertissa. Niinpä hänet ilmoitetaan musiikkiopiston soitinpolulle.
Simon tutustuttua eri instrumentteihin, valikoituu kaikkein mieluisimmaksi soittimeksi pasuuna.

Syksyllä Simo aloittaa musiikkiopiston perusopinnot, pääaineenaan pasuuna. Soittimen Simo saa lainaan AKMO:sta. Soittotunti on ensimmäisen vuoden ajan 30 minuuttia. Vuoden aikana Simo pääsee mukavasti jyvälle pasuunansoitosta kotijoukkojen tukiessa Simoa harrastuksessaan. Myös Simon viisivuotias pikkusisko Salla aloittaa musiikkiharrastuksen - AKMO:n musamajan.

Toisena vuotena Simo aloittaa oheisopinnot. Simo ilmoitetaan musapaja 1:seen, jossa hän tutustuu opintojen samassa vaiheessa oleviin soittokavereihin. Musapaja 1:ssä Simo kavereineen aloittaa syvemmän tutustumisen musiikin teoreettiseen maailmaan mm. rytmiikkaan, nuotteihin ja harmonioihin. Pasuunaopettaja suosittelee, että Simon soittotunnin aikaa pidennetään 45 minuuttiin.

Kahden ensimmäisen opintovuoden aikana Simo siis käy soittotunneilla ja pääsee esiintymään ensimmäisiä kertoja musiikkiopiston oppilaskonserteissa omien soittokavereidensa kanssa, opettajansa kanssa ja soolona!

Kun musiikkiopintojen kolmas vuosi alkaa, on Simolle ostettu ihan oma pasuuna. Simo on suorittanut edellisenä vuotena musapaja 1:sen ja on nyt siis siirtynyt musapaja 2 -ryhmään. Salla taas on aloittamassa koulutiensä, ja haluaisi myös aloittaa jonkin soittimen soiton. Sallan soitinvalinta ei ole kuitenkaan vielä selvillä, joten Salla ilmoitetaan valmentava musapajaryhmään. Tässä ryhmässä Salla pääsee vuoden aikana kokeilemaan eri soittimia, joka mahdollisesti helpottaa omaa soitinvalintaa.

Nyt siirrytään ajassa kaksi vuotta eteenpäin...


Simon opinnot ovat edenneet mainiosti, kiitos ahkeran kotiharjoittelun. Simo on päässyt soittamaan mm. eri orkesterikokoonpanoissa ja koulukonserteissa.
Soittotuntien ohella Simo on suorittanut perusopintoihin kuuluvia oheisopintoja. Kaikki pakolliset musapajat 1-4 on nyt tehtynä, ja valinnaisista musapajoista Simo on suorittanut musiikin teknologiapajan.

Salla valikoi soittimekseen valmentava musapaja- vuoden jälkeen alttoviulun. Nyt Salla on soittanut vuoden alttoviulua ja suorittanut ensimmäisen musapajan. Mutta alttoviulunsoitto tökkii. Vaikka Salla pitää musiikista, kotiharjoittelu ei oikein kiinnosta. Soitinvalinta ei tainnut osua kohdalleen. Niinpä Salla perheineen ottaa asian puheeksi. Sallan alttoviuluopen mielestä Sallan kannattaa ehdottomasti jatkaa musiikkiopintoja. Niinpä musiikkiopiston rehtori ja Salla perheineen tuumivat, että Salla voisi kokeilla jatkaa opintojaan poikkihuilun parissa.

Poikkihuilu tuntuu istuvan Sallalle hyvin, ja opinnot nousevat uuteen vauhtiin. Salla aloittaa oheisopintonsa AKMO:n oppilaskuorossa.


Nyt siirrytään jälleen ajassa pari vuotta eteenpäin...


Simo on nyt suorittanut musiikin perusopinnot (laajuus vähintään 800 tuntia).

Klikkaa tästä, miltä Simon TAITEEN PERUSOPETUKSEN MUSIIKIN LAAJAN OPPIMÄÄRÄN PERUSOPINTOJEN TODISTUS näyttää, ja mitkä ovat sen sisällöt.

Simo on nyt 16-vuotias. Vuosi sitten saatuaan edellä mainitun todistuksen, suositteli pasuunaopettaja Simoa siirtymään syventäviin opintoihin, koska opettajan mielestä Simolla oli edellytyksiä niihin. Nyt Simo opiskelee ensimmäistä vuotta syventävissä opinnoissa.

Salla on nyt 12-vuotias. Opinnot poikkihuilussa ovat edenneet mukavasti. Kuoro on kulkenut koko ajan opintojen ohessa. Pakollisista musapajoista on enää jäljellä musapaja 4. Valinnaisista musapajoista Salla on suorittanut ukulelepajan. Myös AKMO:n sinfoniaorkesteri AKMO sinfonietta on tullut tutuksi. Sivuaineeksi Salla on valinnut pianon.


Ja taas siirrytään ajassa kaksi vuotta eteenpäin..
.

Simo lopetti opintonsa AKMO:ssa syventävien opintojen ensimmäisen vuoden jälkeen, sillä lukio ja jalkapalloharrastus kuormittivat arkea liikaa. Musisointia Simo ei kuitenkaan jättänyt, vaan soittaa edelleen pasuunaa kavereidensa
kanssa perustamassa cover-bändissä. Simo hoitaa myös bändin kaikki äänentoistotekniset asiat.

Myös Salla on nyt saanut suoritetuista opinnoistaan
TAITEEN PERUSOPETUKSEN
MUSIIKIN LAAJAN OPPIMÄÄRÄN PERUSOPINTOJEN TODISTUKSEN

Salla on jatkanut AKMO:n syventäviin opintoihin. Koripalloharrastus jäi sivuun Sallan suunnatessa kaikki energiansa musiikkiopintoihin. Nyt hänen tähtäimessään on lukion jälkeen musiikin ammattiopinnot.


Mitä Simolle ja Sallalle kuuluu tänään, muutaman vuoden jälkeen...


Salla suoritti perusopintojen jälkeen syventävät opinnot (laajuus vähintään 500 tuntia).


Salla kirjoitti syventävien opintojen ohessa ylioppilaaksi ja opiskelee nyt ensimmäistä vuottaan Jyväskylän ammattikorkeakoulussa huilunsoitonopettajaksi. Silmissä siintää vielä pyrkiminen yliopistoon opiskelemaan musiikkikasvatusta.
Musiikin laajan oppimäärän päättötodistus antaa oivalliset valmiudet hakeutua musiikin ammattiopintoihin.

Vaikka Simo jätti syventävät opinnot kesken, eikä suorittanut syventävien opintojen päättötodistukseen oikeuttavia opintojaan loppuun, jättivät vuosien musiikkiopinnot Simoon pysyvän kipinän. Musiikin harrastaminen jatkuu töiden ohella ja sama cover-bändi toimii edelleen säännöllisen epäsäännöllisesti. Työhakemuksiinsa Simo on aina ylpeänä liittänyt musiikin perusopintojensa todistuksen, sillä se on osoitus päättäväisyydestä ja sitoutuneisuudesta tavoitteelliseen toimintaan. Kukapa työnantaja ei sellaista arvostaisi? Simolla on muuten edelleen jokakesäinen perinne soittaa pasuunallaan mökkilaiturilla.


Tämä oli kuvitteellinen esimerkki kahdesta erilaisesta polusta musiikkiopintojen parissa. Polkuja on yhtä monta kuin kulkijoita."